Seminar: Spiele - Themen
Hinweise: Diese Liste befindet sich noch im Aufbau. Die Mehrzahl der angegebenen Bücher finden Sie in der Fakultätsbibliothek. Beachten Sie bitte, dass einige der Quellen aus lizenzrechtlichen Gründen nur innerhalb des Universitätsnetzes abgerufen werden können und wir andere gar nicht online zur Verfügung stellen dürfen. Sie können sich bei Interesse an einem Thema aber gerne an den jeweiligen Betreuer wenden.A. Gesellschaftsspiele
A.1. Gesellschaftsspiele in der KI (Überblicksthema)
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Haym Hirsh. 1999.
Playing with AI (PDF)
in IEEE Intelligent Systems, vol. 14. -
H. Jaap van den Herik, Jos W.H.M. Uiterwijk und Jack van Rijswijck. 2002.
Games solved: Now and in the future (Webseite)
Artificial Intelligence 134(1-2), S. 277-311.
Betreuung: Dr. Dapeng Zhang
Bearbeitung: Arthur Wahl
Kommentar: Sebastian Rombach
A.2. Suchalgorithmen für Spielbäume: Minimax, AO* und Proof Number Search
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Stuart Russell und Peter Norvig. 2003.
Minimax
Artificial Intelligence: A Modern Approach, Kapitel 6. -
Nils J. Nilsson. 1993.
AO*
Principles of Artificial Intelligence, S. 99-109. -
L. Victor Allis, Maarten van der Meulen und H. Jaap van den Herik. 1994.
Proof Number Search
Artificial Intelligence 66(1), S. 91-124.
Betreuung: Dr. Robert Mattmüller
Bearbeitung: Manuela Ortlieb
Kommentar: Matthias Frorath
A.3. Lösen von Ein-Personen-Spielen durch Monte-Carlo-Suche und UCT
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Schadd et. al. 2008.
Single-Player Monte-Carlo Tree Search (PDF)
in Proceedings of the 6th international conference on Computers and Games (CG'08). -
Levente Kocsis und Csaba Szepesvári. 2006.
Bandit based Monte-Carlo Planning (PDF)
in Proceedings of the 15th European conference on Machine Learning (ECML'06).
Betreuung: Moritz Göbelbecker
Bearbeitung: offen
Kommentar: offen
A.4. Stochastische Spiele mit *-Minimax
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Thomas Hauk, Michael Buro und Jonathan Schaeffer. 2004.
Rediscovering *-Minimax Search (PDF)
in Proceedings of the 4th International Conference on Computers and Games (CG'04). -
Thomas Hauk, Michael Buro und Jonathan Schaeffer. 2004.
*-Minimax Performance in Backgammon (PDF)
in Proceedings of the 4th International Conference on Computers and Games (CG'04).
Betreuung: Moritz Göbelbecker
Bearbeitung: Christoph Gonsior
Kommentar: Marius Greitschus
A.5. Pruning-Techniken
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Donninger, C.. 1993.
Null Move and Deep Search: Selective-Search Heuristics for Obtuse Chess Programs
ICCA Journal 16(3), S. 137-143. -
Michael Buro. 1995.
ProbCut: An Effective Selective Extension of the alpha beta Algorithm (Webseite)
ICCA Journal 18(2), S. 71-76.
Betreuung: Dr. Thomas Keller
Bearbeitung: Markus Gruetzner
Kommentar: Christoph Gonsior
A.6. Konstruktion von Evaluierungsfunktionen
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Michael Buro. 1998.
From Simple Features to Sophisticated Evaluation Functions (Webseite)
in Proceedings of the 1st International Conference on Computers and Games (CG'98). -
Hans J. Berliner, Gordon Goetsch und Murray S. Campbell. 1990.
Measuring the performance potential of chess programs
Artificial Intelligence 43(1), Special issue on computer chess, S. 7 - 20.
Betreuung: Dr. Dapeng Zhang
Bearbeitung: Zhongjie Cai
Kommentar: Manuel Braun
A.7. Abstraktionen in Zwei-Personen-Spielen
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Mehdi Samadi, Jonathan Schaeffer, Fatemeh Torabi Asr, Majid Samar und Zohreh Azimifar. 2008.
Using abstraction in Two-Player Games
in Proceedings of the 18th European Conference on Artificial Intelligence (ECAI'08).
Betreuung: Prof. Dr. Jan-Georg Smaus
Bearbeitung: Johannes Garimort
Kommentar: Philip Stahl
A.8. General Game Playing
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Michael Genesereth und Nathaniel Love. 2005.
General Game Playing: Overview of the AAAI Competition (PDF)
AI magazine 26(2), S. 62-72. -
Hilmar Finnsson und Yngvi Björnsson. 2008.
Simulation-Based Approach to General Game Playing (PDF)
in Proceedings of the 23rd AAAI Conference on Artificial Intelligence (AAAI'08).
Betreuung: Dr. Thomas Keller
Bearbeitung: offen
Kommentar: offen
A.9. Stochastisches Lernen
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Darse Billings, Lourdes Peña, Jonathan Schaeffer und Duane Szafron. 1999.
Using Probabilistic Knowledge and Simulation to Play Poker (Webseite)
in Proceedings of the 16th National Conference on Artificial Intelligence (AAAI'99). -
Sebastian Thrun. 1995.
Learning to Play the Game of Chess (Webseite)
in Proceedings of the 9th Advances in Neural Information Processing Systems (NIPS'95).
Betreuung: Dr. Dapeng Zhang
Bearbeitung: Philipp Blohm
Kommentar: Johannes Garimort
A.10. Chinook
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Jonathan Schaeffer, Neil Burch, Yngvi Björnsson, Akihiro Kishimoto, Martin Müller, Robert Lake, Paul Lu und Steve Sutphen. 2007.
Checkers Is Solved (PDF)
Science 317(5844), S. 1518-1522. -
Jonathan Schaeffer, Yngvi Björnsson, Neil Burch, Akihiro Kishimoto, Martin Müller, Robert Lake, Paul Lu und Steve Sutphen. 2005.
Solving Checkers (PDF)
in Proceedings of the 19th International Joint Conference on Artificial Intelligence (IJCAI'05). -
Jonathan Schaeffer, Joseph Culberson, Norman Treloar, Brent Knight, Paul Lu und Duane Szafron. 1992.
A World Championship Caliber Checkers Program (Webseite)
Artificial Intelligence 53(2-3), S. 273-290.
Betreuung: Prof. Dr. Malte Helmert
Bearbeitung: Philip Stahl
Kommentar: Silvan Sievers
A.11. Klondike-Solitär
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Ronald Bjarnason, Alan Fern und Prasad Tadepalli. 2009.
Lower Bounding Klondike Solitaire with Monte-Carlo Planning (PDF)
in Proceedings of the 19th International Conference on Automated Planning and Scheduling (ICAPS'09).
Betreuung: Prof. Dr. Malte Helmert
Bearbeitung: Marius Greitschus
Kommentar: Edgar Oswald
A.12. Skat
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Sebastian Kupferschmid und Malte Helmert. 2006.
A Skat Player Based on Monte-Carlo Simulation (PDF)
in Proceedings of the 5th International Conference on Computers and Games (CG'06). -
M. Buro, J.R. Long, T. Furtak, and N. Sturtevant. 2009.
Improving State Evaluation, Inference, and Search in Trick-Based Card Games (PDF)
in Proceedings of the 21st International Joint Conference on Artificial Intelligence (IJCAI'09).
Betreuung: Dr. Thomas Keller
Bearbeitung: Silvan Sievers
Kommentar: Markus Gruetzner
A.13. Stand der Technik für das Brettspiel Go
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Bruno Bouzy und Tristan Cazenave. 2001.
Computer Go: An AI oriented survey (PDF)
Artificial Intelligence 132, S. 39-103. -
Sylvain Gelly, Yizao Wang, Rémi Munos und Olivier Teytaud. 2006.
Modification of UCT with Patterns in Monte-Carlo Go (PDF)
INRIA Technical Report No 6062.
Betreuung: Prof. Dr. Bernhard Nebel
Bearbeitung: Niklas Goby
Kommentar: Martin Gloderer
B. Spieltheorie
B.1. Wahlverfahren und ihre Eigenschaften
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Yoav Shoham und Kevin Leyton-Brown. 2009.
Aggregating Preferences: Social Choice (Webseite)
Multiagent Systems, Kap. 9.
Betreuung: Prof. Dr. Bernhard Nebel
Bearbeitung: Kiran Telukunta
Kommentar: Roxana Bersan
B.2. Wahlverfahren und Manipulierbarkeit
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Piotr Faliszewski, Edith Hemaspaandra und Lane A. Hemaspaandra. 2009.
Multimode Control Attacks on Elections (PDF)
in Proceedings of the 21st International Joint Conference on Artificial Intelligence (IJCAI'09). -
Toby Walsh. 2009.
Where Are the Really Hard Manipulation Problems? The Phase Transition in Manipulating the Veto Rule (PDF)
in Proceedings of the 21st International Joint Conference on Artificial Intelligence (IJCAI'09).
Betreuung: Prof. Dr. Bernhard Nebel
Bearbeitung: Roxana Bersan
Kommentar: Philipp Blohm
B.3. Koalitionsstrukturen in gewichteten Wahlspielen
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Edith Elkind, Georgios Chalkiadakis und Nicholas R. Jennings. 2008.
Coalition Structures in Weighted Voting Games (PDF)
in Proceedings of the 18th European Conference on Artificial Intelligence (ECAI'08).
Betreuung: Prof. Dr. Jan-Georg Smaus
Bearbeitung: offen
Kommentar: offen
B.4. Einführung in das Mechanismus-Design
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Yoav Shoham und Kevin Leyton-Brown. 2009.
Protocols for Strategic Agents: Mechanism Design (Webseite)
Multiagent Systems, Kap. 10. -
Noam Nisan. 2007.
Introduction to Mechanism Design (for Computer Scientists) (PDF)
Algorithmic Game Theory, Kap. 9. -
David Parkes. 2001.
Classic Mechanism Design (PDF)
Iterative Combinatorial Auctions: Achieving Economic and Computational Efficiency, Kap. 2.
Betreuung: Prof. Dr. Jens Witkowski
Bearbeitung: Matthias Frorath
Kommentar: Johannes Stork
B.5. Mechanismus-Design und Multi-Agenten-Planung
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Roman van der Krogt, Mathijs de Weerdt und Yingqian Zhang. 2008.
Of Mechanism Design and Multiagent Planning (PDF)
in Proceedings of the 18th European Conference on Artificial Intelligence (ECAI'08).
Betreuung: Prof. Dr. Jan-Georg Smaus
Bearbeitung: offen
Kommentar: offen
B.6. Games with a purpose und das ESP-Spiel
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Luis van Ahn. 2009.
Games with a purpose (Webseite)
Webseite u.a. mit ESP-Spiel. -
Luis van Ahn und Laura Dabbish. 2004.
Labeling Images with a Computer Game (Webseite) (PDF)
in Proceedings of the ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI'04). -
Ingmar Weber, Stephen Robertson und Milan Vojnovic. 2008.
Rethinking the ESP Game (PDF)
Technical Report MSR-TR-2008-132.
Betreuung: Prof. Dr. Jens Witkowski
Bearbeitung: Edgar Oswald
Kommentar: Niklas Goby
B.7. Das Sekretärinnen-Problem und dynamische Auktionen
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Franz Thomas Bruss. 2004.
Strategien der besten Wahl (Webseite)
Spektrum der Wissenschaft 5, S. 102-104. -
Franz Thomas Bruss. 1984.
A Unified Approach to a Class of Best Choice Problems with an Unknown Number of Options (Webseite)
Annals of Probability 12(3), S. 882-889. -
Mohammad T. Hajiaghayi, Robert Kleinberg und David C. Parkes. 2004.
Adaptive Limited-Supply Online Auctions (PDF)
in Proceedings of the 5th ACM Conference on Electronic Commerce (EC'04). -
David Parkes. 2007.
Online Mechanisms (PDF)
Algorithmic Game Theory, Kap. 16.
Betreuung: Prof. Dr. Jens Witkowski
Bearbeitung: Johannes Stork
Kommentar: Manuela Ortlieb
C. Sonstiges
C.1. Kombinatorische Spieltheorie
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Elwyn R. Berlekamp, John H. Conway und Richard K. Guy. 2001.
(Webseite)
Winning ways for your mathematical plays.
Betreuung: Prof. Dr. Malte Helmert
Bearbeitung: Manuel Braun
Kommentar: Kiran Telukunta
C.2. Spiele in der Verifikation: Parity Games
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Erich Grädel, Wolfgang Thomas und Thomas Wilke. 2002.
(Webseite)
Automata, Logics, and Infinite Games: A Guide to Current Research, Kap. 1, 2 und 6.
Betreuung: Dr. Robert Mattmüller
Bearbeitung: Sebastian Rombach
Kommentar: Zhongjie Cai
C.3. Spiele in der Verifikation: Timed Games
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Franck Cassez, Alexandre David, Emmanuel Fleury, Kim G. Larsen und Didier Lime. 2005.
Efficient On-the-fly Algorithms for the Analysis of Timed Games (PDF)
in Proceedings of the 16th International Conference on Concurrency Theory (CONCUR'05). -
Rajeev Alur und David L. Dill. 1994.
A Theory of Timed Automata (PDF)
Theoretical Computer Science 126(2), S. 183-235.
Betreuung: Dr. Robert Mattmüller
Bearbeitung: offen
Kommentar: offen
C.4. RoboCup-Rescue: Eine Testumgebung für Multi-Agenten-Systeme
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Hiroaki Kitano, Satoshi Tadokoro, Itsuki Noda, Hitoshi Matsubara, Tomoichi Takahashi, Atsuhi Shinjou, Susumu Shimada. 1999.
RoboCup Rescue: Search and Rescue in Large-Scale Disasters as a Domain for Autonomous Agents Research (Webseite)
in Proceedings of the IEEE International Conference on System, Man, and Cybernetics (SMC'99). -
RoboCup-Rescue. 2009.
Simulation (Webseite)
Webseite. -
Sébastien Paquet, Nicolas Bernier und Brahim Chaib-draa. 2004.
Comparison of Different Coordination Strategies for the RoboCupRescue Simulation (PDF)
in Proceedings of the 17th International Conference on Innovations in Applied Artificial Intelligence. -
A. Kleiner, M. Brenner, T. Bräuer, C. Dornhege, M. Göbelbecker, M. Luber, J. Prediger und J. Stückler. 2004.
ResQ Freiburg: Team Description and Evaluation (PDF)
in RoboCup 2004 (CDROM Proceedings), Team Description Paper, Rescue Simulation League.
Betreuung: Moritz Göbelbecker
Bearbeitung: Martin Gloderer
Kommentar: Arthur Wahl