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Proseminar: Spiele - Themen

Bereich A: Karten- und Brettspiele

A1: Solitaire

Betreuer: Dr. David Speck

  • Optimal Solitaire Game Solutions using A* Search and Deadlock Analysis (PDF)

A2: Vier Gewinnt

Betreuer: Dr. David Speck

  • On the Complexity of BDDs for State Space Search - A Case Study in Connect Four (PDF)

A3: Schach

Betreuer: Rolf-David Bergdoll

A4: Dame

Betreuer: Rolf-David Bergdoll

  • Checkers Is Solved (PDF)

A5: Go

Betreuer: Dr. David Speck

  • Mastering the game of Go without human knowledge (PDF)

A6: Skat

Betreuer: Dr. Robert Mattmüller

  • A Skat Player Based on Monte-Carlo Simulation (PDF)
  • Improving State Evaluation, Inference, and Search in Trick-Based Card Games (PDF)

A8: Poker

Betreuer: Dr. Thorsten Engesser

  • Superhuman AI for multiplayer poker (PDF)
  • Superhuman AI for heads-up no-limit poker, Libratus beats top professionals (PDF)

A9: Backgammon

Betreuer: Dr. Robert Mattmüller

  • Temporal Difference Learning and TD-Gammon (PDF)

Bereich B: Videospiele

B1: Atari-Spiele

Betreuer: Dr. Robert Mattmüller

  • Human-level control through deep reinforcement learning (PDF)

B2: Starcraft

Betreuer: Dr. Thorsten Engesser

  • AlphaStar, Mastering the Real-Time Strategy Game StarCraft II (PDF)

B3: Multiagenten-Pfadplanung in Videospielen

Betreuer: Rolf-David Bergdoll

  • Cooperative Pathfinding (PDF)
  • Feasibility Study, Moving Non-Homogeneous Teams in Congested Video Game Environments (PDF)

Bereich C: Algorithms

C1: Grundlegende Suchalgorithmen für Spielbäume, Minimax, AO*, Proof Number Search

Betreuer: Dr. Thorsten Engesser

  • Artificial Intelligence, A Modern Approach, Kapitel 5
  • Proof-number search (Allis et al.) (PDF)

C2: UCT

Betreuer: Dr. Tim Schulte

  • Bandit Based Monte-Carlo Planning (PDF)

C3: Alpha Zero

Betreuer: Dr. Robert Mattmüller

  • Mastering Chess and Shogi by Self-Play with a General Reinforcement Learning Algorithm (PDF)

Bereich D: Formale Spiele

D1: Strategische Spiele

Betreuer: Dr. Tim Schulte

  • Osborne und Rubinstein, A Course in Game Theory, Kapitel 2

D2: Extensive Spiele mit perfekter Information

Betreuer: Dr. Tim Schulte

  • Osborne und Rubinstein, A Course in Game Theory, Kapitel 6

D4: Extensive Spiele mit imperfekter Information

Betreuer: Dr. Tim Schulte

  • Osborne und Rubinstein, A Course in Game Theory, Kapitel 11

Bereich E: General Game Playing

E2: Algorithmen und Komplexität

Betreuer: Dr. Robert Mattmüller

  • Simulation-Based Approach to General Game Playing (PDF)
  • On the Complexity of General Game Playing (PDF)

Bereich F: Sonstiges

F1: FOND-Planung und GGP

Betreuer: Dr. David Speck

  • Solving Fully-Observable Non-deterministic Planning Problems via Translation into a General Game (PDF)

F2: Gegnermodellierung

Betreuer: Rolf-David Bergdoll

  • Real-Time Opponent Modelling in Trick-Taking Card Games (PDF)