Proseminar: Games - Topics
Bereich A: Karten- und Brettspiele
A1: Solitaire
Betreuer:
Dr. David Speck
- Optimal Solitaire Game Solutions using A* Search and Deadlock Analysis (PDF)
A2: Vier Gewinnt
Betreuer:
Dr. David Speck
- On the Complexity of BDDs for State Space Search - A Case Study in Connect Four (PDF)
A3: Schach
Betreuer:
Rolf-David Bergdoll
- Deep Blue (PDF)
A4: Dame
Betreuer:
Rolf-David Bergdoll
- Checkers Is Solved (PDF)
A5: Go
Betreuer:
Dr. David Speck
- Mastering the game of Go without human knowledge (PDF)
A6: Skat
Betreuer:
Dr. Robert Mattmüller
- A Skat Player Based on Monte-Carlo Simulation (PDF)
- Improving State Evaluation, Inference, and Search in Trick-Based Card Games (PDF)
A8: Poker
Betreuer:
Dr. Thorsten Engesser
- Superhuman AI for multiplayer poker (PDF)
- Superhuman AI for heads-up no-limit poker, Libratus beats top professionals (PDF)
A9: Backgammon
Betreuer:
Dr. Robert Mattmüller
- Temporal Difference Learning and TD-Gammon (PDF)
Bereich B: Videospiele
B1: Atari-Spiele
Betreuer:
Dr. Robert Mattmüller
- Human-level control through deep reinforcement learning (PDF)
B2: Starcraft
Betreuer:
Dr. Thorsten Engesser
- AlphaStar, Mastering the Real-Time Strategy Game StarCraft II (PDF)
B3: Multiagenten-Pfadplanung in Videospielen
Betreuer:
Rolf-David Bergdoll
- Cooperative Pathfinding (PDF)
- Feasibility Study, Moving Non-Homogeneous Teams in Congested Video Game Environments (PDF)
Bereich C: Algorithms
C1: Grundlegende Suchalgorithmen für Spielbäume, Minimax, AO*, Proof Number Search
Betreuer:
Dr. Thorsten Engesser
- Artificial Intelligence, A Modern Approach, Kapitel 5
- Proof-number search (Allis et al.) (PDF)
C2: UCT
Betreuer:
Dr. Tim Schulte
- Bandit Based Monte-Carlo Planning (PDF)
C3: Alpha Zero
Betreuer:
Dr. Robert Mattmüller
- Mastering Chess and Shogi by Self-Play with a General Reinforcement Learning Algorithm (PDF)
Bereich D: Formale Spiele
D1: Strategische Spiele
Betreuer:
Dr. Tim Schulte
- Osborne und Rubinstein, A Course in Game Theory, Kapitel 2
D2: Extensive Spiele mit perfekter Information
Betreuer:
Dr. Tim Schulte
- Osborne und Rubinstein, A Course in Game Theory, Kapitel 6
D4: Extensive Spiele mit imperfekter Information
Betreuer:
Dr. Tim Schulte
- Osborne und Rubinstein, A Course in Game Theory, Kapitel 11
Bereich E: General Game Playing
E2: Algorithmen und Komplexität
Betreuer:
Dr. Robert Mattmüller
- Simulation-Based Approach to General Game Playing (PDF)
- On the Complexity of General Game Playing (PDF)
Bereich F: Sonstiges
F1: FOND-Planung und GGP
Betreuer:
Dr. David Speck
- Solving Fully-Observable Non-deterministic Planning Problems via Translation into a General Game (PDF)
F2: Gegnermodellierung
Betreuer:
Rolf-David Bergdoll
- Real-Time Opponent Modelling in Trick-Taking Card Games (PDF)